Tlf.: 21999010 | Man-Fre: 08:30-20:00, Lør: 15:00-20:00, Søn: 10:00-15:00

menu icon Meny
submenu icon

FAQ

FAQ

Nedenfor finner du noen av de vanligst stilte spørsmål til vår salgsavdeling samt deres svar.Du er naturligvis også velkommen til å kontakte oss hvis du har spørsmål!

Bestilling av feriehuset

Når kan jeg bestille?
En bestilling denne sesongen kan alltid gjøres. Fra midten av et kalenderår har du også mulighet til å bestille til det kommende året. Hvis ”drømmehuset” ennå ikke er frigitt,så kan du lage en forhåndsreservasjon gjennom vårt salgskontor. Du vil etterfølgende få endelig beskjed om bestillingen er mulig eller ei. I utlandet er noen feriehus på ”request”, dvs. at huseier må forespørres om bestillingen kan gjennomføres.Dette er da en bindende booking.

Hvordan legger jeg inn en bestilling?
Du kan enkelt bestille feriehuset her på våre hjemmesider. Du er også velkommen til å kontakte vår salgsavdeling på tlf. 21 99 90 10 eller mail: dansommer@dansommer.no. Salgsavdelingen har åpent mandag til fredag fra 08.30-20.00, lørdag 15.00-20.00 og søndag 10.00-15.00. 

Hvordan kan jeg endre eller annullere min bestilling?
Du skal straks kontakte vår salgsavdeling pr. mail eller tlf., hvis du skulle ønske å endre din bestilling. Betingelser og eventuelle gebyrer kan du finne i vår Leiebetingelser.

Om feriehuset

Hvor mange personer kan det være i feriehuset?
Feriehuset kan benyttes av det antall personer som er angitt i husbeskrivelsen. Alle personer uansett alder teller i personantallet ved booking av hus i utlandet. For hus i Danmark teller barn under 3 år ikke med i totalt antall personer. I Norge/Sverige tilbyr en stor del av husene muligheten til å ta et ekstra barn under 4 år med, men husk å spørre om dette ved bestilling. I mellom- og søreuropa er det angitte personantallet fastsatt, som betyr at alle ekstrapersoner må forespørres.Det er ikke i noe land tillatt å telte i hagen, ta med campingvogn e.l.

Kan grupper / ungdomsgrupper leie feriehus?
Enkelte huseiere ønsker ikke grupper / ungdomsgrupper som gjester i feriehuset. Dette vil som oftest være angitt i husbeskrivelsen. Grupper og ungdomsgrupper defineres som en gruppe på minimum 6 personer, som ikke er familier eller par. Grupper skal meddeles, og dansommer forbeholder seg retten til å avvise disse. Hvis gruppen ikke er meddelt, kan dansommer avvise en gruppe ved ankomst eller under feriehusoppholdet. Grupper betaler senest ved ankomst et bestemt depositumsbeløp, som består av feriehusets ordinære depositum samt et tillegg på kr. 750,- pr. angitt person på leiebeviset. Bestilling av sluttrengjøring er obligatorisk, om dette ikke allerede er en del av leiebetingelsene ved det aktuelle feriehuset. Se også vår Leiebetingelser.

Er det dyner og puter i feriehuset?
Ja! Det er alltid dyner og puter til det antall personer som feriehuset tillater. Husk å ta med sengetøy eller lei det evt. på stedet. Undersøk om sengetøy er inkludert i leiebeløpet.

Jeg er allergiker. Hvilke type dyne og pute er det i feriehusene?
Hvis du er allergiker og trenger en spesiell type dyne & pute, så anbefaler vi å selv ta med dette og alltid bestille et hus som er merket med "husdyrfritt" eller "allergivennlig".

Hvordan er feriehusene innrettet?
Feriehusene er individuelt innrettet etter eierens egen smak. Kjøkkenet har alltid basis utstyr (kjeler, panner, bestikk til det angitte personantall). Oversikt over husets innretning finner du i husbeskrivelsen.

Hvor mange husdyr kan jeg ta med?
Når feriehuset tillater husdyr, kan du i Danmark, Norge/Sverige og mellom-europa ta med to husdyr . I søreuropa (Frankrike, Italia, Spania, Hellas og Kroatia) er det ett husdyr. Hvis du ønsker å ta med flere enn tillatt, så skal dette alltid forespørres hos huseieren. Kontakt oss i god tid innen feriestart, hvis det evt. skal tas med ekstra.

Avbestilling og endring av leie

Hvorfor er det obligatorisk avbestillingsforsikring og hva dekker den?
Ved bestilling hos oss ”tegner” du automatisk en avbestillingsforsikring på 4% av leiebeløpet. Den dekker primært annullering pga. sykdom (men også andre forhold, som du kan lese mere om i våre leiebetingelser) og er gyldig frem til ankomstdagen.

Kan jeg overføre min bestilling til en annen person?
Ja! Inntill åtte dager innen ankomst kan du overføre til en annen person uten gebyr, hvis du selv ikke kan reise. Vi skal da ha en skriftlig bekreftelse fra deg med opplysninger om personen som nå skal være registrert som leier.

Betaling

Hvordan foregår betalingen?
Leiebeløpet betales i 2 rater, hvorav 1. rate betales når du bestiller ditt feriehus. 1. rate utgjør 25% av leiebeløbet. Ved bestilling av feriebolig senere enn 8 uker før leieperiodens start, skal hele leiebeløpet samt obligatorisk avbestillingsforsikring være innbetalt senest 8 dager etter at bestillingen er gjennomført. Ved bestilling mindre enn 6 uker før ankomst, skal hele leien straks betales pr. nettbank eller bankoverførsel, og leiebeviset blir deretter tilsendt. Ved betaling med kredittkort blir oppkreving av 1. rate, eller ved kortfristede bestillinger, hele leiebeløpet automatisk foretatt den første etterfølgende virkedag . 2. rate oppkreves automatisk 6 uker innen ankomstdagen.

Vi har innbetalt hele beløpet, men ikke mottatt kvittering?
Svar: Hvis man IKKE hører fra dansommer kan man gå ut fra at betalingen er mottatt. Vi kontakter kun de kundene som ikke betaler til tiden

Leiebevis og kjørebeskrivelse

Hvordan mottar jeg leiepapirene?
Etter bestilling av et feriehus får du straks en bekreftelse pr. mail (forutsatt at du har lagt inn din mailadresse) og etterfølgende en skriftlig bekreftelse med alm. post. Hvis du har valgt å motta reisedokumentene elektronisk, er det mulig å downloade leiepapirene i systemet.

Når mottar jeg leiebevis med kjørebeskrivelse?
Hvis du har valgt å få papirene med alm. post, vil du motta disse få dager etter at bestillingen er gjennomført. Hvis du har valgt å motta reisedokumentene elektronisk, vil dokumentene kunne downloades elektronisk når hele beløbet er betalt, eller hvis du betaler 1. rate med kredittkort online via vår link, som du mottar pr mail.

Nøkkelutlevering

Når kan jeg få nøkkelen til feriehuset?
Ankomsttidspunktet ligger mellom kl. 15.00-19.00, avhengig av hvor du skal hente nøkkelen. Du finner det nøyaktige tidspunktet i kjørebeskrivelsen. Om du ankommer tidlig, er du ikke berettiget til å få utlevert nøkkelen før det angitte tidspunkt.

Vi kommer utenfor normal åpningstid – hvordan får vi da tak i nøkkelen?
Hvis du forventer å ankomme utenfor de normale ankomsttider, så bes du i god tid om å undersøke dette med vårt servicekontor . Nøkkelutleveringen kan så avtales individuelt.

Forbruk

Hvilket forbruk kan jeg regne med?
Strøm, vann, gass, telefon, oppvarming og ved, er variable omkostninger. Ved mange feriehus er strøm- og vannforbruk inkludert i leiebeløpet. Ved feriehus hvor dette ikke er tilfelle, varierer forbruket avhengig av hustype, innretning og størrelse. Vi anbefaler å bruke sunn fornuft når det gjelder f.eks. strøm og vann.

Sluttrengjøring

Kan jeg selv foreta sluttrengjøringen
Sluttrengjøringen kan man som oftest gjøre selv og blir etter avreise kontrollert av vårt servicepersonale. Du kan også velge å bestille en sluttrengjøring senest fire dager innen avreise. Noen feriehus bestilles med ”obligatorisk sluttrengjøring”,som betyr at du selv ikke kan ta sluttrengjøringen, men betaler beløpet for rengøringen senest ved nøkkelavhentningen. Ved mange feriehus, særlig i søreuropa, er sluttrengjøringen inkludert i leiebeløpet og foretas automatisk av oss. Når du kommer til informasjonssiden om ”Ditt ønskehus”, ser du øverst navnet på byen, feriehusets katalognummer, leiebeløpet og den ønskede leieperioden. Når du klikker på prisen og om det under "Inkluderet i prisen" eller under "Eksklusive (skal betales)" står en pris for rengjøring er den i første tilfelle med i prisen og i siste tilfelle skal den betales ved ankomst. I våre kataloger er feriehus med ”Sluttrengjøring inkl.” markert med "Obl. sluttrengjøring" og en pris.

Hvor mye koster en sluttrengjøring?
Prisene varierer alt etter ferieland og størrelse av feriehus. Kontakt salgsavdelingen for pris.

Finnes det rengjøringsmidler i feriehuset?
Vi anbefaler deg å ta med de mest nødvendige utstyr til kjøkken og toalett. Husk kjøkkenhåndklær, håndklær, oppvaskkluter, toalettpapir og rengøringsmidler (oppvaskemiddel og vaskepulver). I vår katalog og på hjemmesiden finner du en liten huskeliste. Mange velger å kjøpe vaskemidler ved ankomst på feriestedet, slik at det er mindre bagasje å pakke, og kanskje litt penger å spare.

Når skal jeg forlate feriehuset?

Senest kl. 10.00 på avreisedagen skal du forlate feriehuset og avlevere nøkkelen. Huset skal være rengjort (med mindre du har bestilt sluttrengjøring eller at den er inkl.). Har du spørsmål som ikke er besvart over, er du velkommen å kontakte salgsavdelingen på tlf. 21 99 90 10 eller pr. mail: dansommer@dansommer.no.

Hva er forhåndsbetalt forbruk?

Forhåndsbetalingen fungerer som en sikkerhet for huseier slik at eventuelle variable forbrukskostnader som strøm, oppvarming og vann blir dekket. En måler i huset registrerer bruk og dermed kostnadene. I presentasjonen av boligen ligger det mer informasjon om hva som er inkludert for hvert enkelt feriehus. 

Hvorfor må jeg betale skadedepositum?

Skadedepositumet er en sikkerhet for huseier for å dekke eventuelle skader eiendommen måtte bli påført under oppholdet. Vennligst merk: dersom du forårsaker en skade ved et uhell blir du selv enig med huseier om hvilket beløp som skal betales.

I feriehusene hvor du betaler for forbrukskostnadene er dette normalt trukket fra depositumet ved avreise. 

Skadedepositum båt: Hvis feriehuset har en båt enten inkludert i leieprisen eller til utleie kan du bli bedt om å betale et depositum for båten.

Hvordan betaler jeg skadedepositum / forhåndsbetaling?

Vanligvis betaler du depositumet eller forhåndsbetalingen til huseier eller representant for feriehuset når du ankommer feriehuset. I de fleste tilfeller betaler man i den lokale valutaen på destinasjonen.

I Danmark kan man betale dette allerede ved booking, eller kan man vente og betale dette når man henter nøkkel i vårt servicekontor eller fra representant for feriehuset. I det tilfellet kan man velge om man ønsker å betale med kredittkort eller kontant. Vi anbefaler å betale når du booker din ferie, for å spare tid når du skal hente nøkkelen til feriehuset.  

Når blir skadedepositumet / forhåndsbetalingen refundert?

I alle land bortsett fra Danmark vil huseier / kontaktperson refundere skadedepositumet / forhåndsbetalingen når du returnerer nøkkelen. I noen få tilfeller blir depositumet refundert over bankoverføring, derfor anbefaler vi at du har med dine IBAN og Swift nummer. 

I Danmark, hvor du forhåndsbetaler på noen feriehus, vil forbrukskostnadene trekkes fra forhåndsbetalingen. Rundt tre uker etter avreise vil resterende beløp refunderes med enten bankoverføring eller tilbake til kredittkortet du betalte reisen eller forhåndsbetalingen med. 

Skulle forbrukskostnadene overgå det forhåndsbetalte beløpet, eller at eventuelle skader overgår depositumet, vil du faktureres for det resterende beløpet.