Tlf.: 21999010 | Man-Fre: 08:30-20:00, Lør: 15:00-20:00, Søn: 10:00-15:00

menu icon Meny
submenu icon

FAQ

FAQ

Nedenfor får du svar på noen av de vanligste spørsmålene om leie av sommerhus. Du er naturligvis også velkommen til å kontakte oss hvis du har spørsmål. 

Tlf. 21 99 90 10 eller mail: dansommer@dansommer.no. Salgsavdelingen har åpent mandag til fredag fra 08.30-20.00, lørdag 15.00-20.00 og søndag 10.00-15.00. 

Bestilling av feriehuset

Når kan jeg bestille?
En bestilling denne sesongen kan alltid gjøres. Fra ca. midten av et kalenderår har du også mulighet til å bestille til det kommende året. Hvis ”drømmehuset” ennå ikke er tilgjengelig, kan du lage en forhåndsreservasjon gjennom vårt salgskontor. Du vil etterfølgende få endelig beskjed om bestillingen er mulig eller ei. I utlandet må noen feriehus forespørres. Det betyr at huseier må forespørres om bestillingen kan gjennomføres. Dette er da en bindende booking.

Hvordan legger jeg inn en bestilling?
Du kan enkelt bestille feriehuset her på våre hjemmesider. Du er også velkommen til å kontakte vår salgsavdeling på tlf. 21 99 90 10 eller mail: dansommer@dansommer.no. Salgsavdelingen har åpent mandag til fredag fra 08.30-20.00, lørdag 15.00-20.00 og søndag 10.00-15.00. 

Hvordan kan jeg endre eller annullere min bestilling?
Du skal straks kontakte vår salgsavdeling pr. mail eller tlf., hvis du skulle ønske å endre din bestilling. Betingelser og eventuelle gebyrer kan du finne i våre leiebetingelser.

Om feriehuset

Hvor mange personer kan det være i feriehuset?
Feriehuset kan kun benyttes av det antall personer som er angitt i husbeskrivelsen. Det maksimale antall personer finner du i beskrivelsen av hver feriebolig. Unntaket er ferieboliger hvor det er mulig å medbringe et ekstra barn (under 4 år) kostnadsfritt. Spør salgspersonalet ved bestilling, eller se husbeskrivelsen. I Mellom- og Sør-Europa er det angitte personantallet fastsatt, som betyr at alle ekstrapersoner må forespørres. Det er ikke tillatt å telte i hagen, ta med campingvogn e.l.

Kan grupper / ungdomsgrupper leie feriehus?
Grupper/ungdomsgrupper, det vil si minst 6 personer som ikke er familier eller par, må senest ved bestilling opplyse om dette. Enkelte feriehuseiere ønsker ikke grupper / ungdomsgrupper i ferieboligen, men dette vil som regel være angitt i husbeskrivelsen. Hvis gruppen ikke er meddelt, kan dansommer avvise en gruppe ved ankomst eller under feriehusoppholdet. Grupper betaler senest ved ankomst et bestemt depositumsbeløp, som består av feriehusets ordinære depositum samt et tillegg på kr. 750,- pr. angitt person på leiebeviset. Bestilling av sluttrengjøring er obligatorisk, om dette ikke allerede er en del av leiebetingelsene ved det aktuelle feriehuset. Se også våre leiebetingelser.

Er det dyner og puter i feriehuset?
Ja! Det er alltid dyner og puter til det antall personer som feriehuset tillater. Husk å ta med sengetøy eller lei det evt. på stedet. I noen av våre ferieboliger er sengetøy inkludert. Denne informasjonen finner du under hver feriebolig.

Jeg er allergiker. Hvilke type dyne og pute er det i feriehusene?
Hvis du er allergiker og trenger en spesiell type dyne og pute, så anbefaler vi å selv ta med dette og alltid bestille et hus som er merket med "husdyrfritt" eller "allergivennlig". dansommer kan likevel ikke garantere at det ikke på noe tidspunkt har vært husdyr i ferieboligen. 

Hvordan er feriehusene innrettet?
Feriehusene er individuelt innrettet etter eierens egen smak. Kjøkkenet har alltid utstyr som kjeler, panner, og bestikk til det angitte personantall. Oversikt over husets fasiliteter finner du i husbeskrivelsen.

Hvor mange husdyr kan jeg ta med?
Når feriehuset tillater husdyr, kan du i Danmark, Norge, Sverige og Mellom-Europa ta med 2 husdyr. I Sør-Europa (Frankrike, Italia, Spania, Hellas og Kroatia) kan du som regel ta med 1 husdyr. Hvis du ønsker å ta med flere enn det antallet som står beskrevet, skal dette alltid forespørres hos huseieren. Kontakt oss derfor i god tid innen feriestart.

Avbestilling og endring av leie

Hvorfor er det obligatorisk avbestillingsforsikring og hva dekker den?
Ved bestilling hos oss ”tegner” du automatisk en avbestillingsforsikring på 4% av leiebeløpet. Den dekker primært annullering pga. sykdom, men også andre forhold, som du kan lese mere om i våre leiebetingelser. Avbestillingsdekningen er gyldig frem til ankomstdagen. Ved en hendelse som berettiger dekning, tilbakebetales det fulle leiebeløpet med fradrag av 700 NOK.

Kan jeg overføre min bestilling til en annen person?
Ja! Inntil 8 dager innen ankomst kan du overføre til en annen person uten gebyr, hvis du selv ikke kan reise. Vi trenger da ha en skriftlig bekreftelse fra deg med opplysninger om personen som nå skal være registrert som leier.

Betaling

Hvordan foregår betalingen?

Bestilling 56 dager før leieperiodens start eller tidligere: 
 
1.rate (25 % av hele leiebeløpet) faller til betaling med en gang, og skal være innbetalt senest 8 dager etter bestilling. 2.rate (de resterende 75 %) forfaller senest 42 dager før leieperiodens start.
 
Bestilling senere enn 55 dager før leieperioden starter:
 
Hele leiebeløpet forfaller med en gang, og skal være innbetalt til dansommer senest 3 dager etter bestilling. 
 
Ved betaling med kredittkort blir oppkreving av 1. rate, eller ved kortfristede bestillinger, hele leiebeløpet automatisk foretatt den første etterfølgende virkedag.
 
Les mer om betalingsvilkår i våre leiebetingelser

Vi har innbetalt hele beløpet, men ikke mottatt kvittering?
Svar: Hvis man IKKE hører fra dansommer kan man gå ut fra at betalingen er mottatt. Vi kontakter kun de kundene som ikke betaler til tiden

Leiebevis og kjørebeskrivelse

Hvordan mottar jeg leiepapirene?
Etter bestilling av et feriehus får du straks en bekreftelse pr. mail med lenke til din MyBooking. Her kan du se  status på din booking og få tilgang til ditt leiebevis etter betalt 1.rate (gjelder betaling med kredittkort). Velger du å betale via bankoverførsel kan leiedokumentene lastes ned etter 100 % betaling er registrert.

Merk at alt foregår elektronisk. Ønsker du å motta dokumenter fra oss per post? Ta kontakt med vår salgsavdeling på tlf. 21 99 90 10 eller mail: dansommer@dansommer.no.

Nøkkelutlevering

Når kan jeg få nøkkelen til feriehuset?
Ankomsttidspunktet ligger mellom kl. 15.00-19.00, avhengig av hvor du skal hente nøkkelen. Du finner det nøyaktige tidspunktet i kjørebeskrivelsen. Om du ankommer tidlig, er du ikke berettiget til å få utlevert nøkkelen før det angitte tidspunkt.

Vi kommer utenfor normal åpningstid – hvordan får vi da tak i nøkkelen?
Nøkkelen kan vanligvis hentes senere enn det som er oppgitt på leiedokumentene, så lenge en avtale om senere avhenting er gjort på forhånd. Leietaker må da i enkelte tilfeller betale avgift. Hvis du forventer å ankomme utenfor de normale ankomsttider, så bes du i god tid om å undersøke dette med vårt servicekontor . Nøkkelutleveringen kan så avtales individuelt.

Forbruk

Hvilket forbruk kan jeg regne med?
Strøm, vann, gass, telefon, oppvarming og ved er variable omkostninger. Ved mange feriehus er strøm- og vannforbruk inkludert i leiebeløpet. Ved feriehus hvor dette ikke er tilfelle, varierer forbruket avhengig av hustype, innretning og størrelse. Vi anbefaler å bruke sunn fornuft når det gjelder f.eks. strøm og vann.

Sluttrengjøring

Kan jeg selv foreta sluttrengjøringen?
Leietaker er forpliktet til å etterlate huset rengjort og ryddet. Det er viktig å etterlate sommerhuset i samme stand som man selv ønsker å overta det. Du kan som regel gjøre sluttrengjøringen selv, og denne vil da bli kontrollert av vårt servicepersonale etter avreise. Noen ferieboliger har obligatorisk sluttrengjøring. Det betyr at du ikke kan rengjøre selv, men betaler for sluttrengjøring senest ved nøkkelavhenting. Dette vil du finne informasjon i beskrivelsen av hver feriebolig. 

Hvor mye koster en sluttrengjøring?
Prisene varierer alt etter ferieland og størrelse av feriehus. Prisen finner du i beskrivelsen av hver feriebolig (ved å gå videre til booking), eller ved å kontakte vår salgsavdeling.

Finnes det rengjøringsmidler i feriehuset?
Vi anbefaler deg å ta med de mest nødvendige utstyr til kjøkken og toalett. Husk kjøkkenhåndklær, håndklær, oppvaskkluter, toalettpapir og rengøringsmidler (oppvaskemiddel og vaskepulver). Mange velger å kjøpe vaskemidler ved ankomst på feriestedet, slik at det er mindre bagasje å pakke, og kanskje litt penger å spare.

Når skal jeg forlate feriehuset?

Senest kl. 10.00 på avreisedagen skal du forlate feriehuset og avlevere nøkkelen. Huset skal være rengjort (med mindre du har bestilt sluttrengjøring eller den er inkl.). Har du spørsmål som ikke er besvart over, er du velkommen å kontakte salgsavdelingen på tlf. 21 99 90 10 eller pr. mail: dansommer@dansommer.no.

Hva er forhåndsbetalt forbruk?

Forhåndsbetalingen fungerer som en sikkerhet for huseier slik at eventuelle variable forbrukskostnader som strøm, oppvarming og vann blir dekket. En måler i huset registrerer bruk og dermed kostnadene. I presentasjonen av boligen ligger det mer informasjon om hva som er inkludert for hvert enkelt feriehus. 

Hvorfor må jeg betale skadedepositum?

Skadedepositumet er en sikkerhet for huseier for å dekke eventuelle skader eiendommen måtte bli påført under oppholdet. Vennligst merk: dersom du forårsaker en skade ved et uhell blir du selv enig med huseier om hvilket beløp som skal betales.

I feriehusene hvor du betaler for forbrukskostnadene er dette normalt trukket fra depositumet ved avreise. 

Skadedepositum båt: Hvis feriehuset har en båt enten inkludert i leieprisen eller til utleie kan du bli bedt om å betale et depositum for båten.

Hvordan betaler jeg skadedepositum / forhåndsbetaling?

Vanligvis betaler du depositumet eller forhåndsbetalingen til huseier eller representant for feriehuset når du ankommer feriehuset. I de fleste tilfeller betaler man i den lokale valutaen på destinasjonen.

I Danmark kan man betale dette allerede ved booking, eller kan man vente og betale dette når man henter nøkkel i vårt servicekontor eller fra representant for feriehuset. I det tilfellet kan man velge om man ønsker å betale med kredittkort eller kontant. Vi anbefaler å betale når du booker din ferie, for å spare tid når du skal hente nøkkelen til feriehuset.  

Når blir skadedepositumet / forhåndsbetalingen refundert?

I alle land bortsett fra Danmark vil huseier / kontaktperson refundere skadedepositumet / forhåndsbetalingen når du returnerer nøkkelen. I noen få tilfeller blir depositumet refundert over bankoverføring, derfor anbefaler vi at du har med ditt IBAN - og Swift-nummer. 

I Danmark, hvor du forhåndsbetaler på noen feriehus, vil forbrukskostnadene trekkes fra forhåndsbetalingen. Rundt tre uker etter avreise vil resterende beløp refunderes med enten bankoverføring eller tilbake til kredittkortet du betalte reisen eller forhåndsbetalingen med. 

Skulle forbrukskostnadene overgå det forhåndsbetalte beløpet, eller at eventuelle skader overgår depositumet, vil du faktureres for det resterende beløpet.